Nienke deelt...

... van reisverslagen tot blogtips en van alledaagse struggles tot de lekkerste recepten en meer
Azië Vietnam

Route & planning | Het mooiste van Vietnam in 2 weken

streets-of-hanoi
Vietnam is een ontzettend veelzijdig land met drukke steden, overweldigende natuur en sfeervolle dorpjes. Elk deel van het land heeft wel wat anders te bieden en heeft zijn eigen hoogtepunten. In feite is het dus onmogelijk om in twee weken Vietnam te zien, maar wij deden een poging die aardig goed lukte. Vandaag deel ik ons reisschema met je. Redelijk gehaast, dat wel, maar wat wil je anders in twee weken? Onze reis was een fijne afwisseling tussen cultuur, natuur en ontspanning en dus ideaal als je in korte tijd dit Aziatische land wilt doorreizen.

Hanoi | 2 nachten

We beginnen onze reis in de hoofdstad, die in het noorden gelegen is. Wat mij betreft de ideale stad om te wennen aan het drukke Vietnam. De dag van aankomst nemen we de tijd om de temperatuur en verkeersdrukte in ons op te nemen, het centrum te verkennen en simpelweg een idee op te doen van Vietnam. Ook lopen we rond het Hoan Kiem Meer en eten we onze eerste Vietnamese maaltijd. Een tip: als je maar kort de tijd hebt, zorg dan dat je een hotel neemt in The Old Quarter: wat mij betreft het leukste gedeelte van Hanoi. Bovendien kan je vanuit hier eenvoudig overal komen. De volgende dag brengen we een bezoek aan het mausoleum van Ho Chi Minh, de tempel van Literatuur en de tempel in het midden van het Hoan Kiem Meer. Ook bezoeken we één van de drukste markten en laten we ons rondrijden op een riksja. Hoewel ik er niet naar uitkeek weg te gaan uit Hanoi, had ik het na twee dagen ook wel gezien hier. Op naar de volgende bestemming.

Accommodatie: L’Heritage Hotel Hanoi

uitzicht

Mai Chau | 2 nachten

De tweede bestemming ligt hoog in de bergen in het noorden van Vietnam. We verblijven twee dagen in het kleine dorpje Van Village in natuurgebied Mai Chau. Wat mij betreft een absolute must bij twee weken Vietnam, en Mai Chau schijnt nog een stuk authentieker (en minstens net zo mooi) te zijn als het bekendere SaPa. De dagen slijten we met lange wandelingen, het heerlijke eten bij onze homestay en wat ontspanning.

Accommodatie: homestay

Ninh Binh | 1 nacht

We reizen verder naar Ninh Binh, waar het plan was een boottocht te maken door de prachtige grotten van Trang An. Helaas zit het weer ons niet mee en krijgen we te horen dat er die dag geen bootjes zullen vertrekken. Vanwege de stromende regen brengen we een groot deel van de dag door op onze hotelkamer en slenteren wat door de straatjes, maar vanwege de slechte weersomstandigheden is het nagenoeg uitgestorven en erg sfeerloos. We balen ervan: zeker als je maar zo kort de tijd hebt, is een dag als deze eigenlijk een weggegooide dag.

Accommodatie: Yen Nhi Hotel Ninh Binh

uitzicht

Halong Bay | 1 nacht

De volgende dag hebben we meer geluk als we zijn ingecheckt op de Garden Bay Cruise door Halong Bay. Rond lunchtijd zetten we koers richting hét Vietnamese natuurwonder terwijl we genieten van een lunch. We krijgen onze hut toegewezen en moeten kiezen welke activiteit we die middag willen ondernemen: een bezoek aan één van de vissersdorpjes of een kanotocht. We kiezen voor het eerste en verruilen het cruiseschip voor een klein roeibootje. ’s Avonds wordt er op het dek een barbecue georganiseerd en de volgende dag brengen we voor we uitchecken een bezoek aan een grot. Heel toeristisch, maar absoluut de moeite waard, of je nou een maand, drie maanden of twee weken Vietnam gaat rondreizen. Rond 12 uur ’s middags zijn we terug aan land en reizen we terug richting hoofdstad Hanoi.

Accommodatie: Garden Bay Luxury Cruise

Nachttrein Hanoi –> Hué | 1 nacht

’s Avonds om 19:30 vertrekt de nachttrein vanuit Hanoi naar Hué. Gelukkig hebben we daarvoor nog even de tijd één van de modernere wijken van de Vietnamese hoofdstad te ontdekken. Ook nemen we plaats in het theater voor de Waterpoppenshow. Erg leuk om te zien. Hierna snel richting de trein. Wij delen onze coupé met twee andere personen en dat is wat mij betreft prima te doen. Hoewel het sanitair in de trein qua hygiëne te wensen overlaat, is het prima te doen voor één nachtje en kom ik de volgende ochtend redelijk uitgerust aan in keizerlijke stad Hué.

straatje

Hué | 1 nacht

Hué is de vroegere hoofdstad van Vietnam en staat vooral bekend om de keizerlijke citadel, die vergelijkbaar schijnt te zijn met de Verboden Stad in Beijing. Dit willen we natuurlijk met eigen ogen zien, maar eerlijk is eerlijk: het valt mij een beetje tegen. We wandelen over de Dong Ba Market en nadat we even hebben uitgerust wagen we de wandeling richting de Thien Mu Pagode. Een afstand van ruim 6 kilometer en in de bloedhitte is dat best een eind. Voordat we de tempel bezichtigen besluit ik dan ook al dat we een bootje terug gaan nemen. Dat doen we en terwijl we langs de boulevard wandelen komen we een gezellig ogend Vietnamees restaurantje tegen. Een absolute aanrader waar ik nog een apart artikel over ga schrijven. We laten ons verrassen en krijgen de lekkerste hapjes voorgeschoteld. Hierna lopen we de boulevard af en kruipen we op tijd ons bedje in.

Accommodatie: Cherish Hue Hotel

Hoi An | 2 nachten

Via de Wolkenpas laten we ons in ongeveer 3 uur richting Hoi An rijden. Hier komen we rond lunchtijd aan en de eerste dag wandelen we wat door het centrum en bezoeken we de belangrijkste bezienswaardigheden. Hoewel het plan was de dag daarop een fiets te huren en naar het strand te fietsen, was het ook wel fijn om even tot rust te komen en besloten we in Hoi An te blijven. ’s Ochtends vroeg lopen we een rondje over de markt, drinken we smoothies om vervolgens een aantal uurtjes aan het zwembad te liggen. ’s Avonds komt Hoi An helemaal tot leven en kopen we leuke souvenirtjes, genieten we van heerlijk eten en slenteren we heerlijk rond door het sfeervolle centrum.

Accommodatie: Thuy Duong 3 Hotel

mekong roeiboot

Ho Chi Minh City | 2 nachten

We vliegen vanuit Hoi An naar Ho Chi Minh City. Ideaal als je veel tijd wilt besparen (en zeker niet veel duurder dan andere vervoersmiddelen). Direct bij aankomst heb ik hier pas het gevoel in een échte wereldstad te zijn. Ho Chi Minh, vroeger bekend als Saigon, is groots, druk en chaotisch. En daar houd ik van. De eerste dag bezoeken we onder meer het oude postkantoor, de Notre Dame en het Herenigingspaleis. Helaas hebben we maar kort de tijd in deze stad. De volgende dag staat namelijk een dagtrip richting Mekong Delta op het programma. Ook iets wat we ontzettend graag wilden zien, en helaas moet je dan concessies doen. Bij de Mekong Delta bezoeken we kleine snoepwinkeltjes, maken we boottochtjes en stappen we op de fiets. ’s Avonds reizen we terug naar Ho Chi Minh City, waar we de volgende dag voor het vertrek van onze vlucht nog een bezoekje brengen aan het oorlogsmuseum (ook dát is een aanrader bij twee weken Vietnam). Helaas zit onze tijd in deze stad er veel te snel op.

Accommodatie: Le Duy Hotel

Dit is uiteraard maar een voorbeeld van hoe je in twee weken Vietnam zou kunnen ontdekken. Natuurlijk hebben we heel wat plaatsen gemist. Zo had ik graag een bezoek willen brengen aan Dalat, Da Nang en Mui Ne, maar dat zat er helaas niet in. Ook zijn we op een hoop plaatsen geweest waar ik met veel liefde wat langer had willen blijven. Vooral met Ho Chi Minh was ik nog lang niet klaar. Maar al met al is dit wél een manier om in twee weken Vietnam redelijk goed te leren kennen.

6 Comment

1. Drie weken was inderdaad ook ons plan maar helaas lukte dat niet i.v.m. werk. Ja toch, mooie afwisseling hebben we gehad denk ik zo :)

1. Mooi foto’s! Klinkt als een prachtige reis! Een vriendin van mij gaat binnen 2 weken ook naar Vietnam dus ben erg benieuwd hoe zij het gaat vinden. Bij mij staat het land ook nog erg hoog op mijn lijstje!

1. Ik ben ook benieuwd hoe je vriendin het gaat vinden en hoe ze haar twee weken gaat invullen! Misschien haalt ze je over om ook eens te gaan. :)