Nienke deelt...

... van reisverslagen tot blogtips en van alledaagse struggles tot de lekkerste recepten en meer
Bestemmingen Europa Praag Tsjechië

Verrassingstripje srprs.me | Mijn reisdagboek deel 1

hoiJa ja, vorige week dinsdag was het zover! Eindelijk gingen we onze stedentrip maken die geregeld werd door srprs.me. Als je mij volgt op social media, weet je al waar ik naartoe ben geweest. Maar voor ik dat op mijn blog ga onthullen, wil ik je vertellen hoe de laatste momenten vóór de onthulling verliepen. En daarna laat ik je uiteraard heel veel foto’s zien.

De dagen vooraf
Een week voor vertrek logde ik in op onze persoonlijke reispagina en zag ik de weersverwachting van de plek van bestemming. De daarop volgende dagen ontdekte ik dat deze weersverwachting dagelijks (zo niet meerdere keren per dag) redelijk drastisch verandert. Ik ben aan de slag gegaan met lijstjes met mogelijkheden. Steden die ik op mijn netvlies had: Boedapest, Wenen, Praag, Warschau en Kopenhagen. Spannend!

Vier dagen voor vertrek, op vrijdag, ontvangen we een brief van srprs.me waarin staat hoe laat we dinsdag precies op Schiphol aanwezig moeten zijn. In de envelop zit ook een zwarte envelop. Deze mogen we niet openmaken tot we weten waar we naartoe gaan. Een bíjna onmogelijke opdracht voor iemand zo nieuwsgierig als ik.

Dinsdag, 06.15 uur
De wekker gaat. En, hoe verwend dat ook klinkt, dat is een tijdstip waarop ik al een hele lange tijd niet wakker ben geworden. Snel douchen, een extra outfit in de rugzak gooien en haasten naar de metro. We hebben gehoord dat we rond 09.00 uur op Schiphol moeten zijn, maar ik ben altijd graag wat eerder en dus zijn we rond 18.15 al op het vliegveld. We moeten tenslotte ook nog ontbijten. Gek genoeg ben ik totaal niet zenuwachtig, wel heel nieuwsgierig. We zijn onderweg allebei helemaal niet bezig met waar we naartoe gaan, wat een hele rare gewaarwording is. Ik bedoel: je gaat naar Schiphol, je weet dat je binnen een aantal uur in een vliegtuig zit op weg naar een stad binnen Europa en toch weet je helemaal niks. Vreemd!

08.30, Schiphol Amsterdam
Oké, we besluiten te gaan ontbijten bij La Place en met een croissant en kop thee nestelen we ons aan een afgelegen tafeltje. Officieel mogen we de krascode pas om 09.00 uur openmaken, maar ik ben toch wel heel nieuwsgierig en we besluiten het alvast te doen zodat we daarna in alle rust kunnen ontbijten en eventueel nog wat extra informatie kunnen zoeken. Ik mag krassen (yes!) terwijl het vriendje mij filmt. We voeren de code in op mijn telefoon en dan komt de bestemming tevoorschijn… PRAAG! Wat was ik blij om dat te lezen. Ik wilde heel graag naar Praag want had er heel veel positieve verhalen over gelezen en mooie foto’s  van gezien.

En toen…
Toen ontbeten we, kochten we stiekem toch nog een boekje over Praag, zocht ik op het internet wat informatie over het openbaar vervoer, checkten we de website van het hotel (die informatie krijg je na de onthulling via e-mail opgestuurd) en wachtten we tot het vliegtuig vertrok, om 11.00 uur. Na een vlucht  van dik een uur, kwamen we aan op het vliegveld van Praag. Ik kan alvast vertellen dat het openbaar vervoer daar prima geregeld is. Met de bus en de metro gingen we eerst naar ons hotel, waar we ongeveer om 14.00 uur aankwamen. Daarna gingen we op pad!

Ik ga nu wat foto’s laten zien van de eerste dag. We hebben vooral wat rondgelopen en het centrum van Praag aan ‘onze’ kant van het water ontdekt. Ook lagen we schandalig vroeg in bed want waren we héél moe.DSC01761Hier was het dichtstbijzijnde metrostation voor ons. Vanaf deze locatie was het een kleine 10 minuutjes wandelen naar ons hotel. Zoals ik al zei, is het openbaar vervoer prima geregeld in Praag. Daarbij is het ook nog eens heel goedkoop.
DSC01771Nadat we waren ingecheckt en wat van onze spullen in het hotel (ook meer dan prima, overigens!) hadden gelegd, was het tijd om de stad in te gaan. Gelukkig bezit mijn vriendje over een fotografisch geheugen en kent hij een stad min of meer uit zijn hoofd als hij er één keer geweest is. We wandelden door het centrum richting de Karelsbrug. Onderweg kwamen we dit schattige marktje tegen.DSC01774En uiteraard het grootste plein van Praag, vol met terrasjes, straatartiesten en vooral heel veel toeristen.DSC01778Het was erg koud de eerste dag. In het hotel stond zelfs aangegeven dat het -1 was! Ook werd het al erg vroeg donker in Praag, rond 17.00 uur was het pikkedonker buiten. Maar dat heeft ook wel wat, zeker in combinatie met het sprookjesachtige uiterlijk van de stad.DSC01779Door een klein inschattingsfoutje kwamen we één brug opzij van de ‘echte brug’ uit, maar zo konden we ‘m wel mooi van een afstandje bewonderen. Ongetwijfeld de meest toeristische trekpleister van de Tsjechische hoofdstad.
DSC01781Even poseren, je kent het wel.DSC01787DSC01800En daar waren we dan eindelijk op de Karelsbrug. Erg toeristisch dus, met veel straatartiesten en verkopers. Vind ik altijd erg leuk en gezellig ogen. We liepen de brug over, maar zijn niet aan de overkant geweest. Dat stond namelijk voor de volgende dag op de planning.DSC01803Tenslotte nog een fotootje van Praag in het donker. Zo mooi! We waren de eerste dag erg moe, dus aten we snel een pizza (vriendje) en pasta (ik) bij de Italiaan en lagen vroeg op ons bedje.

Binnenkort laat ik je zien wat we de andere dagen in Praag allemaal beleefd hebben!

Ben jij wel eens in Praag geweest?