Nienke deelt...

... van reisverslagen tot blogtips en van alledaagse struggles tot de lekkerste recepten en meer
Azië Bestemmingen Chiang Mai Thailand

Chiang Mai, Thailand | Mijn reisdagboek

Het is tijd voor een nieuw verslag over onze reis naar Thailand! Na het drukke, stinkende en overweldigende Bangkok, vervolgden we onze reis naar het noordelijke Chiang Mai. Daar bleven we vier dagen. Lees snel verder!

Zoals ik in het laatste verslag van Bangkok al vertelde, hebben we heerlijk geslapen in de nachttrein. We hadden geen vertraging (dat schijnt bijzonder te zijn) en kwamen daarom goed uitgerust om 08.00 uur ’s ochtends aan in Chiang Mai.DSC00617
Gelukkig konden we al vroeg inchecken in ons hotel (zo fijn!) en daarna gingen we gelijk op pad. Dit is een overdekte markt in de buurt van ons hotel.DSC00629
Het hotel waarin we verbleven heette Chiang Mai Gate Hotel (prima hotel, als je het niet erg vindt om onder een koude douche te staan en te ontbijten met rijst en noedels), en dit is dus de poort die je op een paar honderd meter van het hotel vindt. Ik heb gehoord dat dit niet meer de oude stadsmuur is, maar het zag er wel mooi uit.DSC00633
’s Middags boekten we een excursie (wat achteraf gezien de prijs niet heel slim was) naar een monnikendorpje en de bekende tempel Doi Suthep. In dit dorpje wonen dus alleen maar monniken met hun familie, maar helaas waren alle monniken aan ‘het werk’ in de stad.DSC00638
Bij het dorpje was wel een mooie tuin aangelegd. Sowieso was het in Chiang Mai veel schoner dan in Bangkok. Je merkte gewoon dat ademen hier een stuk makkelijker ging.DSC00649
Na het bezoek aan het dorpje, gingen we met het busje naar de tempel. Hier gingen we met een kabelbaan naar boven en dit was het uitzicht over Chiang Mai. Een beetje grijs en bewolkt (wat overigens niks afdeed aan de temperatuur) maar nog steeds heel mooi.DSC00679
Doi Suthep is een mooie tempel die je gezien moet hebben als je in Chiang Mai bent, maar dan raad ik je wel aan er op eigen gelegenheid heen te gaan. Wij hadden nu een gids en hoewel het leuk is om wat dingen te horen over deze tempel, baalde ik wel een beetje toen ik achteraf hoorde hoe goedkoop je deze plek ook had kunnen bezoeken.
Naar beneden konden we ook met de kabelbaan, maar we besloten de trap te nemen. Volgens mij waren het zo’n 300 treden, wat naar beneden gelukkig goed te doen is.DSC00718
’s Avonds gingen we naar de Night Market in Chiang Mai, waar we uiteindelijk elke avond heen zijn gegaan. De markt was groot, het aanbod was leuk en het was er gezellig. Overigens aten wij hier niet, maar zijn we (schaam, schaam) naar de Burger King geweest.
De volgende ochtend stonden we alweer om 06.30 op (jammer dat ik dat hier in Nederland niet volgehouden heb) want we hadden wéér een fietstocht gepland. Omdat  deze al bij de reis inbegrepen zat, wilden we hem wel doen, maar ik moet zeggen dat ik (na de fietstocht in Bangkok) niet heel veel zin had om weer op de fiets te stappen. Maar wat bleek? Deze fietstocht was minstens net zo leuk als die in Bangkok. We hadden een privétour en hoewel het landschap niet zo spectaculair was als in Bangkok, hebben we veel leuke dingen gezien.
Zo gingen we langs bij een schooltje. Dat waren echt de dingen die ik wilde zien in Thailand. De kinderen zijn hier inmiddels wel gewend dat er toeristen langskomen (arme juffen en meesters…) en wilden met iedereen high five doen en opgetild worden. Echt zo schattig!
Deze fietstocht duurde ook 5 uur, maar het tempo lag gelukkig niet zo hoog. We hadden een ontzettend aardige gids die veel wist te vertellen over ‘zijn’ land. En we hebben genoten van een lekkere lunch in een weeshuis in Chiang Mai.
’s Middags gingen we nog wat tempelhoppen (geloof me, ik heb héél wat tempels gezien deze vakantie) en ’s avonds aten we een hapje bij een restaurantje aan het water. Ook gingen we vroeg naar bed…
… want de volgende dag stond het bezoek aan de olifantenopvang op het programma! Ik was superenthousiast. We hadden een aantal parken opgeschreven die we zouden willen bezoeken en uiteindelijk is het Ran-Tong Elephant Rescue geworden. Hier komen we net aan en je ziet beneden al een aantal olifanten staan.
Eh ja, zoals je ziet, vond ik het nogal eng. Het is niet niks als je daar staat in één ruimte met minstens zes olifanten die je elk moment kunnen vertrappen of platdrukken. De olifanten leken ineens wel heel gevaarlijk als je zo dichtbij komt.
We zijn de hele dag in het olifantenpark geweest. We hebben de olifanten eerst gevoerd en toen kregen we instructies over het berijden van de olifant. Ieder koppel kreeg uiteindelijk zijn eigen olifant toegewezen. Het rijden gebeurt hier zonder stoeltje en de olifanten worden níet geslagen of op een andere manier mishandeld. We leerden een paar woorden om de olifant te sturen (waar hij natuurlijk voor geen meter naar luisterde) en daarna gingen we een klein rondje rijden (lees: onze olifant ging stilstaan bij een modderpoel en veranderde ons binnen vijf minuten van schone toeristen in moddermonsters). Hierna volgde een lunch en na de lunch gingen we nóg een keer rijden. Dit keer ook de berg op. Toen wisselden we overigens van positie. Het eerste ritje zat ik achter de oren en de tweede keer in het midden (véél fijner).
Uiteindelijk gingen we onze olifanten wassen in het water. Lees: onze olifant sprint na 5 minuten het water uit en wij wassen een andere olifant in het water. Tsja, we hadden gewoon niet de best luisterende olifant. Maar op deze foto zie je wel de onze. Wat een belevenis was dit. Nadat we ook onszelf gewassen en verkleed hadden, was het tijd om afscheid te nemen.
’s Avonds hadden we écht geen honger en besloten we op de Night Market een roti met nutella te bestellen. Ik voel me wel echt een cultuurbarbaar nu ik dit type, maar je moet begrijpen dat je de hele dag Thais eten ruikt (of luncht met Thais eten) en dan heb je ’s avonds niet veel trek meer. Hetzelfde als wanneer je boven een bakker woont: dan eet je ook niet elke ochtend vrolijk verse broodjes.
De laatste dag besloten we naar de Chiang Mai Zoo te gaan. Ik vond Chiang Mai een leuke stad, maar je hebt het na een paar dagen wel gezien. Ik had goede verhalen gelezen over de dierentuin (en ze hadden panda’s) dus besloten we erheen te gaan.
Wat raar is aan de dierentuin in Chiang Mai, is dat je echt veel dieren zelf mag voeren. Zo voer ik hier de panda. Er wordt een raam opengeschoven en je krijgt een stok in je handen met bamboe eraan, die je vervolgens aanreikt aan de panda. Deze zit de bamboe dan lekker op een platform voor het raam op te smikkelen.
En zie hier hetzelfde tafereel met de nijlpaarden. Dit voedsel kon je kopen voor omgerekend 5 cent of zo, en je kunt de nijlpaarden uit je hand laten eten. En ditzelfde geldt dus voor jaguars, panters, giraffes etc.  Oké, die eerste twee niet uit je hand maar via een stok door het hek, maar het blijft een vreemde situatie.

In de avond werden we opgehaald omdat we met de nachtbus naar Hua Hin zouden gaan. Hier heb ik helaas geen foto’s van, maar ook dit was een aanrader. De nachtbus was goed te doen! Je hebt heel veel beenruimte, krijgt een dekentje en een kussentje en wat te eten en drinken. Binnenkort lees je hier het laatste verslag van Thailand, over Hua Hin.