Nienke deelt...

... van reisverslagen tot blogtips en van alledaagse struggles tot de lekkerste recepten en meer
Azië Bangkok Bestemmingen Thailand

Bangkok, Thailand | Mijn reisdagboek deel 2

Vandaag vertel ik je wat ik deed tijdens de tweede en derde (en tevens laatste) dag in Bangkok. Het is een vol verslag dus ga er maar even lekker voor zitten!
Nadat we op dag 1 redelijk vroeg in bed lagen, ging de wekker op dag 2 op een onmenselijk vroege tijd (05.15). Maar natuurlijk niet zonder goede reden: we zouden deze ochtend naar Damnoen Saduak gaan. Deze drijvende markt is de bekendste van Thailand en daardoor heel erg toeristisch, maar aangezien deze excursie al in ons reispakket zat en we sowieso een drijvende markt wilden bezoeken, zaten we vol goede moed om 05.45 in de ontbijtzaal.DSC00353
We reden ongeveer anderhalf uur omdat deze markt een stuk buiten Bangkok ligt. Vervolgens werden we overgeplaatst in een longtailboat. Hiermee werden we naar het marktgebied gevaren (ik schat ongeveer een kwartier, maar ik weet het niet exact meer).

Wat ik leuk vond aan het tochtje met de longtailboat, was dat je echt kon zien hoe de Thaise mensen daar leefden. Ze wonen aan het water met een huis dat op palen staat en er vaak uitziet alsof het elk moment in kan storten. Ondanks dat hier dagelijks honderden toeristen voorbij moeten varen, kreeg je echt een inkijkje in het Thaise leven.DSC00364
Vervolgens stapten we over in een peddelbootje, waarna een heel schattig oud vrouwtje ons rond vaarde over de drijvende markt. Heel kort, dat wel. Ik had de markt groter verwacht.DSC00372
Deze foto is later genomen (toen we uit de boot waren) maar je ziet hier wel goed hoe het er op de drijvende markt aan toe gaat. Vroeger verkocht men hier vooral fruit, groenten en andere etenswaren, maar nu is het een echt toeristending geworden. Je koopt hier dus vooral souvenirs, kleding en eten. Dit kun je doen vanuit de bootjes.DSC00375
Vanaf het terrasje dat boven het drukste punt van de drijvende markt was gesitueerd, konden we even experimenteren met de zoom van onze nieuwe camera.DSC00384
Na de boottocht, die dus teleurstellend kort was, hadden we de gelegenheid om wat rond te lopen op het marktgedeelte dat rondom het water is ontstaan. Super! Ondanks de vele toeristen, had je hier wel degelijk het gevoel een stukje van het ‘echte Thailand’ mee te maken. Ik had weinig honger (absurde gewaarwording voor mij), maar dit kleine wafeltje met een soort room en kokosrasp ging er wel in.DSC00403
Vervolgens werden we teruggebracht naar ons hotel, waar we rond 13.00 uur ’s middags aankwamen. We fristen ons snel op en wilden de taxi nemen naar Grand Palace (zeg maar: dé bezienswaardigheid in Bangkok), maar er werd ons verteld dat deze bijna zou sluiten. Daarom besloten we naar Wat Pho (of wel: de tempel van de liggende boeddha) te gaan.DSC00410
Het park rondom deze tempel wat prachtig en veel groter dan ik verwacht had. We liepen en rondje en maakten wat foto’s, maar omdat we nog iets op de planning hadden staan, bleven we niet heel lang. We liepen naar de rivier en namen de pont om naar de overkant te gaan.DSC00439
Van de foto’s die ik had gezien en de dingen die ik had gelezen als voorbereiding op onze reis, leek Wat Arun me de meest indrukwekkende tempel. Vooral omdat deze helemaal in oude staat is en de trappen die je moet beklimmen zo steil zijn, dat je bang bent dat je naar beneden valt. Maar helaas: de tempel stond compleet in de stijgers! We mochten wel naar binnen maar helaas was de tempel niet helemaal tot de top te beklimmen.DSC00444
Daarom namen we al redelijk snel weer de pont terug naar de andere kant van Bangkok. We liepen een heel stuk omdat we naar Chinatown wilden gaan. Onderweg zag je de verschillen weer overal naar voren komen.

Tegen de tijd dat we in Chinatown aankwamen, was het helaas niet zo levendig meer. Bovendien kwam er een enorme regenbui en dus gingen we schuilen in de Starbucks (konden we gelijk een nieuwe mok voor onze collectie kopen). Hierna besloten we een taxi te nemen naar Khao San Road.DSC00456
Khao San Road is dé straat waar backpackers elkaar ontmoeten. Ondanks dat het er wemelde van de (dronken) Engelsen, was het er erg gezellig. Toeristisch natuurlijk, maar dat is op z’n tijd niet erg. Ik at er mijn eerste Thaise curry (lekker!), we liepen wat rond en namen daarna voldaan de taxi terug naar het hotel.DSC00463
De tweede dag sleepten we onszelf ook weer vroeg uit het bed, want we zouden een fietstocht gaan maken! Daarvoor moesten we om 06.45 op de plek van bestemming zijn (krijg je al medelijden). Eenmaal aangekomen kregen we wat instructies en gingen we al snel op pad.DSC00473
Deze fietstocht was top! We fietsen bij de organisatie Co van Kessel (inderdaad, opgericht door een Nederlander) en we kwamen op zó veel plekjes waar je normaal niet zo komen. We fietsen door markten, hele smalle straatjes en door mooie natuurgebieden. Onderweg werd er vaak genoeg gestopt en werden we regelmatig van nieuwe, koude waterflesjes voorzien.
We gingen ook fietsen aan de andere kant van de rivier, en dat betekent: alle fietsen op de boot.DSC00506
Zoals ik al zei, fietsten we door prachtige groene velden. Heel anders dan het drukke, stinkende Bangkok dat we tot nu toe gezien hadden! We sloten af met een heerlijke Thaise lunch aan het water en namen daarna de boot en de fiets terug naar het kantoor van Co van Kessel.DSC00534
En toen gingen we écht naar Grand Palace. We waren om 12.00 uur klaar met de fietstocht en zouden om 16.00 uur bij het hotel worden opgehaald voor de transfer naar het treinstation, dus hadden we nog even de tijd. Pfoe, wat was het hier druk! Ontzettend veel Chinese toeristen. Het is ook niet aan te raden om hier ’s middags heen te gaan. Wij hadden geen andere keus, maar als het even kan, zou ik vroeg in de ochtend gaan.DSC00541 DSC00562
Grand Palace is prachtig! Veel goud, dat pijn doet aan je ogen door de weerkaatsing van de zon. Natuurlijk moet je je schoenen uitdoen als je tempels ingaat. Let er ook op dat je lange broek draagt (mannen én vrouwen) en dat je schouders bedekt zijn.
Hierna was het tijd om naar het treinstation te gaan. Wat waren die eerste dagen voorbij gevlogen! We hadden nog wat tijd over, dus konden we even lekker zitten tot onze trein kwam.DSC00598
En vervolgens konden we de trein in! Het was tijd om Bangkok te verlaten. We hadden de nachttrein naar Chiang Mai en dat vond ik een echte aanrader. De trein vertrok rond 18.00 uur ’s middags en we kwamen de volgende ochtend om 08.00 aan in Chiang Mai. Wij hadden een plek in de eerste klas geboekt, wat betekent dat je je eigen coupé hebt. Vroeg in de avond komt er iemand langs die vraagt of je wilt gaan slapen en als je dan ‘ja’ antwoordt, klapt hij de bedjes open en maakt hij de bedjes voor je op. Ik las nog wat in mijn bedje en viel daarna heerlijk in slaap.